Ultras 06:n avoin kirje Vaasan Sportille

Seuran liitolta saamat sakot olivat valitettavat ja aiomme yrittää kerätä sakkokassan, jotta sakko ei turhaan rasittaisi seuraa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että olisimme tuomiosta liiton kanssa samaa mieltä tai että ryhmänä ottaisimme tapahtuneesta täyden vastuun. Tälläisiä tapahtuu kaudesta toiseen ja syyttävä sormi osoittaa joka kerta kohti kannattajia, vaikka sen pitäisi osoittaa myös pelaajia kohti.

Ensimmäisessä kiistanalaisessa tilanteessa TUTOn pelaaja, Anrei Hakulinen, maalin tehtyään lähtee luistelemaan poispäin maalilta, kääntyäkseen sitten takaisin vain ja ainoastaan tuulettaakseen Sportin kannattajille. Seuraavassa närää herättäneessä tilanteessa ottelun jo päätyttyä, koko TUTOn joukkue, Derek Famulare etunenässä, keskittyy päädylle vittuilemiseen jopa enemmän kuin voiton juhlimiseen. Koskaan ei ole Sportin vieraspeleissä näkynyt että meidän pelaajamme olisivat tehneet vastaavaa.

Miksi Vaasan Sport ottaa vastaan sakot herättämättä keskustelua pelaajien vastuusta? Luultavasti kaikissa muissa Euroopan maissa sanktiot olisivat menneet pelaajalle sakkojen tai pelikieltojen muodossa, eivätkä kannattajille/seuralle. Jos herra Hiltunen istuu Jääkiekon Sarjaseurat ry:n työvaliokunnassa, niin varmasti voisitte asiaan jatkossa vaikuttaa viemällä viestiä eteenpäin. Suomessa näköjään vain todetaan, että "ei saisi provosoitua". Pelaajat eivät myöskään saa provosoida! Erästä Sportin facebook-sivuilla kirjoitettua, osuvaa kommenttia lainataksemme: "urheilukulttuuria omaavissa maissa vierasjoukkue ne sanktiot olisi saanut; yleisöön kohdistuva provosointi ankarasti kielletty kirjoittamattomissa säännöissä." Vastaavista tapahtumista jaetaan siis suuriakin sakkoja ja pelikieltoja.

Koko hässäkän naurettavuuteen sitten vielä lisätään tifo- ja lippukielto katsomoon. Jos joku ajaa Vaasassa kännissä, pitäisikö silloin koko kaupungilta kieltää autoilu päiväksi? Ei mitään tolkkua.

Näistä syistä moni ryhmämme jäsen päättikin olla tulematta keskiviikkoiseen peliin ja tunnelmakin oli kuuleman mukaan kärsinyt pahasti. Sport ratsastaa melko paljonkin kannattajien maineella ja valitettavan paljon nostetaan esiin juuri negatiivisiä asioita, vaikka positiivisia onkin sata kertaa enemmän. Toivoisimme, että ottaisitte vastaan tämän rakentavan kritiikin, koska lähes joka kerta kun jotain negatiivistä Vaasan hallissa tapahtuu, se on saanut alkunsa vastustajan pelaajien aivopieruista.

Järjestyksenvalvojien mahdollinen seisomakatsomoon tuominen tuntuisi erittäin provosoivalta ja toivomme, että niin pitkälle ei tarvitse mennä. Tehdään uusi yritys lauantaina ja tuodaan tunnelma takaisin katsomoon!

- Ultras 06