Ultras 06 Tukholmassa

Kauden jälkeen päätimme lähtee tutustumaan ruotsalaiseen kannattajakulttuuriin paikanpäälle. Sopivia ajankohtia oli vaikea löytää, koska suurin osa Tukholmalaisseurojen kotiotteluista olivat keskellä viikkoa. AIK:n ohjelmasta löytyi sopiva peli lauantaina 16. heinäkuuta kun Gnaget kohtasi Trelleborg:n. Matkaan lähdettiin päivää aikasemmin perjantaina, kolme ultraa Vaasasta ja yksi Tampereelta. Ensin autolla Turkuun, yksi gosse juna-asemalta kyytin ja laivalle.

Laivalla asiat pantiin tärkeysjärjestykseen eli olutta hakemaan ensin. Kun täydennykset oli saatu hoidettua niin ei muuta kuin IVB:tä naamaan. Loppu reissu kuluikin hyvin tätä fraasia toistellessa. Laivamatkasta ei juuri jäänyt muuta kerrottavaa.

VasaparkenSaavuimme lauantai-aamuna Tukholmaan 8:n aikoihin. Ja IVB:tä naamaan. Satamasta dösä tunnelbana pysäkille ja sieltä hotellille Odenplanille. Samana päivänä Black Army oli järjestämässä AIK-marssia, joka lähtisi hotellimme vierestä Vasaparkenista. Kuitenkin yön keitot verottivat vähän jätkiä, joten parin tunnin powernapit oli paikallaan. Muutaman tunnin unien jälkeen oli taas aika ottaa IVB:tä ja lähteä Vasaparkeniin viettämään päivää muiden aik-kannattajien kanssa. Sää oli kuitenkin hieman epävakainen tuona päivänä ja paikalliset olivat peruuttaneet marssin. Vasaparkissa meitä oli vastassa vain muutama aik-kannattaja ja paikallisia deekuja jäimme kuitenkin nauttimaan selkenevästä päivästä Vasaparkeniin olutta juoden fiilistelemällä tulevaa matsia.

Parin tunnin fiilestelyn jälkeen oli aika siirtyä Solnaan. Jengiä pyöri stadionin ulkopuolella n.4 tuntia ennen peliä, myös meillä oli aikaa nauttia muutamia virvokkeita. Tarkoituksemme oli alun perin käydä tarkistamassa pubeista kuuluisin Dick Turbin, mutta pubi oli ammuttu jo hyvissä ajoin täyteen mm. Firman Boys:n ja YB:n toimesta. Seuraavaksi suunnistimme aivan Råsundan vieressä olevaan East-nimiseen pubiin, jossa saimme pari tuntia kulumaan hienosti. 1,5 tuntia ennen peliä rupesi säpinä olemaan sen verran pitelemätön jätkillä jotta päätimme siirtyä stadionille ja Norra Ståå:n.

Ultras 06 tukholmassa

Laulut alkoivat n. 1 tunti ennen peliä ja voimistuivat kokoajan mitä lähemmäs kick-offia siirryttiin. Lähes kaikista Suomalaisista kannattajaryhmistä poiketen laulut ottelussa kestivät helposti n. 20 minuuttia. Koska Suomessa? Itse ottelu ei tarjonnut mitään ihmeitä ja se päättyikin tylsään 0-0 tasapeliin. Katsojia taisi olla n. 14 000. Meille ottelu tarjosi jälleen loistavan silmäyksen ”oikenlaisesta” kannattajalutuurista. Ottelun jälkeen Råsundan ympäristö oli aika rauhallinen ja jengi poistui tunnelbana-asemalle. Kuulimme kuitenkin myöhemmin illalla, että East-pubin edessä olivat kannattajat ottaneet tanssia ja 5-6 putkaan. Aluksi luulimme, että kyseessä olisi voinut olla Tukholmalais firmojen sovittu tanssitunti, mutta myöhemmin selvisi, että kyseessä oli AIK-kannatajien sisäinen baaritappelu. Kuitenkin Aftonbladet osasi tehdä siitäkin elämää suuremman asian.
Meidän iltamme jatkui muutaman tunnin kuluttua Söder Malmin baareihin ja yökerhoihin. Muisti kuvat ovat aika vähäiset tuosta illasta paitsi että Ruotsalais-mammat tekivät U06:n jätkiin lähtemättömän vaikutuksen.

Seuraavana aamuna kun osa jäi kärsimään kanoottia hotellille. Teimme pienen Tukholma-kierroksen tarkistaen muutamia vaatekauppoja jne. Kun loput ultrista saatiin ulos hotellista n. klo 1500 aikaan, pystyimme ottamaan muutamia stobeja Gamla- Stanin hienossa kuppiloissa, tästa matka jatkuin terminaaliin ja sieltä Suomeen.

Pähkinänkuoressa matka oli VITUN LOISTAVA! Fiilis matsissa ja ennen sitä, mammat, ivb, vitun hieno sää, hieno kaupunki, mammat, mammat ja KAIKKI.

Täältä löydät muutamia kuvia matkalta.